O ozbiljnosti i vedrosti muzike
„Muzika,
međutim, prelazi preko ideja i ne pruža unutrašnju apsolutnost života više u
nekoj posebnoj formi, već je neposredno prikazuje.
Ona je slika same volje – koja je bivstvovanje; njenih
plima i oseka, njenih lutanja i nalaženja, njenih disonanci i njene neumorne
težnje ka rešenju i razrešenju. Ona na svom jeziku u celosti izriče ono što sav
preostali svet izražava posredstvom pojava izlivenih u obliku ideja: unutrašnju
suštinu volje, i to sada, pre nego što je otvrdnula u pojedinačne pojave; ne
ovu ili onu sreću, ne ovu ili onu patnju, ovu ili onu radost ili tugu, nego naprosto radost ili patnju, veselje
ili užasavanje, borbu ili mir, ono suštinsko bivstvovanja koje je volja,
bez ičega propratnog, oslobođena i pojedinačnih motiva koji izazivaju ovo ili
ono ospoljenje volje. Zato, kada se neka odgovarajuća muzika uskladi sa nekim
rečima ili scenama, radnjama ili okruženjima, izgleda nam da ona otvara onaj njihov najtajanstveniji smisao, ono
bezuslovno i opšte koje se u njima samo delimično upojedinilo. Ali,
svakako, ona je samo neka slika one najunutrašnjije stvarnosti u kojoj ritam
metafizičkog bivstvovanja u nama pulsira; ona je ono najpotpunije, ono
fundamentalno, najopštije svake stvarnosti, ali, daleko od same ove stvarnosti –
smisao i životna forma bivstvovanja, ali, bez samog bivstvovanja i zato sasvim udaljena od njegove patnje.
Zbog toga ona čak i u svojim najsetnijim disonancama i najmelanholičnijim
melodijama, ipak, ostaje vesela, zbog
toga što izražava samo ono najopštije, ono bezuslovno duboko, ona, više nego
bilo koja druga umetnost, udaljava duh od svega malog, uskog i turobnog.
Pošto nam pruža ono apsolutno u koje se sve uranja s
obzirom na meru svog sopstvenog bivstvovanja, Šopenhauer može da kaže da tokom
slušanja nekog veličanstvenog muzičkog dela svako jasno oseća koliko je vredan i koliko bi mogao da bude vredan. Ako muzika
iz svog sopstvenog područja isključuje sve komično – a za nju je u njenoj
vedrini mnogo više suštinska ozbiljnost – to je zato jer njeno carstvo nije
više carstvo predstave s obzirom na koje su moguće obmana i humor; nego je
njeno područje – koje više nije polomljena praslika slike, što ona jeste – sama
volja, koja je ono najozbiljnije jer od nje zavisi čitav život. Ovo je možda
najdublje tumačenje koje je muzika ikada dobila.“
Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 150
Коментари
Постави коментар