Niče - O tri preobražaja

O tri preobražaja



Otkriću vam tri preobražaja duha: kako se duh pretvara u kamilu, a kamila u lava, i naposletku lav u dete.

Mnogo teškog ima za duh, za jaki duh, duh voljan da nosi, koji je pun strahopoštovanja: njegova jakost ište ono što je teško, i što je najteže.

Šta je teško? tako pita duh voljan da nosi, i to pitajući pada na kolena, kao kamila, i želi da ga dobro natovare.

Šta je najteže, recite mi, heroji? tako pita duh voljan da nosi, - da bih to uzeo na sebe te da uživam u svojoj jačini.

Zar nije ovo: poniziti se, da bi se nanelo bola svojoj oholosti? Pustiti svoju ludost da blista, i time se izrugivati svojoj mudrosti?

Ili je ovo: rastaviti se od svoga dela kad slavi pobedu? Penjati se na vrletne bregove i iskušavati iskušitlja?

Ili je ovo: hraniti se žarom i travom saznanja a istine radi trpeti glad u duši?

Ili je ovo: biti bolestan a bolničare ne primiti, ni drugovati sa gluhima koji nikad ne mogu čuti šta hoćeš?

Ili je ovo: zagaziti u prljavu vodu ako je to voda istine, i ne goniti od sebe hladne žabe i tople krastavice.

Ili je ovo: voleti one koji nas preziru, i pružati ruke prema sablasti kad hoće da nas zastraši?

Sve to što je najteže uzima duh voljan da nosi na sebe: kao što natovarena kamila hita u pustinju, tako hita on u svoju pustinju.

A u najusamljenijoj pustinji, dešava se drugi preobražaj: tu lavom postaje duh, slobodu hoće da dograbi kao plen, i da gospodarem bude u svojoj rođenoj pustinji.

Svoga poslednjeg gospodara tu on traži: hoće da mu postane neprijateljem, njemu i svome poslednjem bogu, hoće da se bori o pobedu sa velikim zmajem.

Ko je taj veliki zmaj što ga duh neće više da naziva gospodarem i bogom? "Ti treba da" zove se veliki zmaj. A duh lavlji govori "Hoću".

"Ti treba da", leži pred njim na stazi, blistajući se u zlatu, zver s krljuštima a na svakoj krljušti sjaji se zlatno "ti treba da!"

Tisućugodišnje vrednosti sjaju se na tim krljuštima, a ovako zbori najsilniji od svih zmajeva: "sva vrednost što je imaju stvari - sjaji se na meni."

"Sva vrednost stvorena je već, i sva stvorena vrednost - ja sam. Odusta, ne treba da bude više nikakvog "Hoću"." Tako kaže zmaj.

Braćo moja, čemu je potreban lav u duhu? Zašto nije dovoljna teretna životinja, koja se odriče svega a puna je strahopoštovanja?

Stvarati nove vrednosti - to ne može još ni lav: ali stvoriti sebi slobodu za novo stvaranje - to može snaga lavova.

Da bi stvorio sebi slobodu, i jedno sveto Ne i pred dužnošću: za to je, braćo moja,a potreban lav.

Prisvajati sebi pravo na nove vrednosti - to je najstrašnije prisvajanje za duh voljan da nosi i duh bogobojažljivi. Zaista vam kažem, to je za nj grabljenje i posao grabljive zveri.

Nekad je on, kao nešto što mu je najsvetije, voleo ono "ti treba da": a sad treba taštine i samovolje da nađe i u onom što je najsvetije, da bi ugrabio osebi slobode od onoga što voli: lav je potreban za takvo grabljenje.

Ali recite mi, braćo moja, šta je to još što može dete a što ni lav nije mogao? Što to mora grabeći lav da se pretvori još i u dete?

Nevinost je dete i zaborav, jedno počinjanje snova, jedna igra, jedan točak koji se iz sebe kotrlja, jedan prvi kret, jedno sveto Da.

Jeste, za igru stvaranja, braćo moja, potrebno je jedno sveto Da: jer svoju volju hoće sad duh, svoj svet osvaja sebi za-svet-izgubljeni.

Otkrio sam vam tri preobražaja duha: kako se duh pretvorio u kamilu, a kamila u lava, i naposletku lav u dete.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Šopenhauer o čistom saznanju, Metafizika lepog

Niče - O putu stvaraoca