Niče o vedrini

Odlomak iz dela "Šopenhauer kao vaspitač"

„Postoje, naime, dve vrlo različite vrste vedrine. Istinski mislilac razvedrava i okrepljuje uvek, bilo da izražava svoju zbilju ili svoju šalu, svoj ljudski uvid ili svoj božanski obzir; bez mrzovoljnih kretnji, drhtavih ruku, nesigurnih očiju, već siguran i jednostavan, s hrabrošću i snagom, možda ponešto viteški i tvrd, no u svakom slučaju kao pobednik: i baš to je ono što najdublje i najpotpunije razvedrava – videti pobedničkog boga pored svih onih nemanih koje je savladao.
Vedrina, naprotiv, kakvu zatičemo kod osrednjih pisaca i nakrivo nasađenih mislilaca, ponekog od nas, pri čitanju, ožalošćuje: kao što sam to npr. osetio kod Štrausove vedrine. Čovek se redovno stidi da ima takve vedre savremenike, jer oni kod potomstva sramote vreme i nadljude u njemu. Takvi vedritelji uopšte ne vide patnje i nemani za koje tvrde da ih kao mislioci vide i da se bore protiv njih; a njihova vedrina izaziva neraspoloženje zato što obmanjuje; jer ona želi da navede na verovanje da je ovde izvojevana pobeda.

U suštini, naime, vedrina postoji samo tamo gde postoji pobeda; a to važi kako za dela istinskih mislilaca tako i za svako umetničko delo. Ma koliko sadržaj bio užasan i ozbiljan, kakav je upravo problem života: delo će samo onda delovati teško i mučno ako su polumislilac i poluumetnik nad njim raširili maglu svoje nedovoljnosti, dok čoveku ne može pripasti ništa veselije i bolje nego da bude blizu jednom od onih pobednika koji, pošto su mislili o onome što je najdublje, moraju voleti upravo ono što je najživotnije i koji se kao mudraci na kraju priklanjaju lepome. Oni govore stvarno, ne zamuckuju i ne podražavaju druge brbljajući; kreću se i žive stvarno, a ne s neprijatnom maskom na licu, kao što inače ljudi običavaju da žive: zbog čega se u njihovoj blizini zaista osećamo ljudski i prirodno, pa bismo kao Gete hteli da uzviknemo: „Koliko su živa bića divna i prekrasna! Koliko saobrazna svojoj prirodi, koliko istinita, koliko bivstvujuća!“ “

Fridrih Niče, "Nesavremena razmatranja", Plato, Beograd, 2006., str. 158

Коментари

Популарни постови са овог блога

Niče - O tri preobražaja

Šopenhauer o čistom saznanju, Metafizika lepog

Niče - O putu stvaraoca