Niče o vedrini
Odlomak iz dela "Šopenhauer kao vaspitač"
„Postoje, naime, dve vrlo
različite vrste vedrine. Istinski mislilac razvedrava i okrepljuje uvek, bilo
da izražava svoju zbilju ili svoju šalu, svoj ljudski uvid ili svoj božanski
obzir; bez mrzovoljnih kretnji, drhtavih ruku, nesigurnih očiju, već siguran i
jednostavan, s hrabrošću i snagom, možda ponešto viteški i tvrd, no u svakom
slučaju kao pobednik: i baš to je ono što najdublje i najpotpunije razvedrava –
videti pobedničkog boga pored svih onih nemanih koje je savladao.
Vedrina, naprotiv, kakvu
zatičemo kod osrednjih pisaca i nakrivo nasađenih mislilaca, ponekog od nas,
pri čitanju, ožalošćuje: kao što sam to npr. osetio kod Štrausove vedrine. Čovek
se redovno stidi da ima takve vedre savremenike, jer oni kod potomstva sramote
vreme i nadljude u njemu. Takvi vedritelji uopšte ne vide patnje i nemani za
koje tvrde da ih kao mislioci vide i da se bore protiv njih; a njihova vedrina
izaziva neraspoloženje zato što obmanjuje; jer ona želi da navede na verovanje
da je ovde izvojevana pobeda.
U suštini, naime, vedrina postoji samo tamo gde postoji
pobeda; a to važi kako za dela istinskih mislilaca tako i za svako
umetničko delo. Ma koliko sadržaj bio
užasan i ozbiljan, kakav je upravo problem života: delo će samo onda delovati
teško i mučno ako su polumislilac i poluumetnik nad njim raširili maglu svoje
nedovoljnosti, dok čoveku ne može pripasti ništa veselije i bolje nego da bude
blizu jednom od onih pobednika koji, pošto su mislili o onome što je najdublje,
moraju voleti upravo ono što je najživotnije i koji se kao mudraci na kraju
priklanjaju lepome. Oni govore stvarno, ne zamuckuju i ne podražavaju druge
brbljajući; kreću se i žive stvarno, a ne s neprijatnom maskom na licu, kao što
inače ljudi običavaju da žive: zbog čega se u njihovoj blizini zaista osećamo
ljudski i prirodno, pa bismo kao Gete hteli da uzviknemo: „Koliko su živa bića
divna i prekrasna! Koliko saobrazna svojoj prirodi, koliko istinita, koliko
bivstvujuća!“ “
Fridrih Niče, "Nesavremena razmatranja", Plato, Beograd, 2006., str. 158
Коментари
Постави коментар