Jung – O razvoju ličnosti
“Ličnost predstavlja najviše ostvarenje urođene osobenosti posebnog živog bića. Ličnost je delo najviše životne hrabrosti, apsolutne potvrde individualnog postojanja i najuspešnijeg prilagođavanja na univerzalnu zadatost, uz najveću moguću slobodu sopstvenog odlučivanja.”
“Izreka “mnogo zvanih, malo odabranih”, nigde ne važi kao
ovde; jer razvoj ličnosti Iz njenog klicinog zametka do potpune svesnosti
predstavlja harizmu (harizma grč.milosni dar, natprirodna duhovna moć pojedinca
dobijena božanskom milošću), a istovremeno i prokletstvo; njena prva posledica
jeste svesno i neminovno izdvajanje jedinke od nerazličitosi i nesvesnosti gomile.
To predstavlja usamljivanje, a za to nema ni kakve utešnije reči. Od toga,
takođe, ne oslobađa nikakvo uspešno prilagođavanje ili glatko uklapanje u
postojeći poredak, nikakva porodica, nikakvo društvo i nikakav položaj. Razvoj
ličnosti je takva sreća da se ona samo skupo može platiti. Ko najviše govori o
razvijanju ličnosti, najmanje misli na posledice koje, same po sebi, već uplaše
slabije duhove.
Razvoj ličnosti, međutim, znači više nego samo strahovanje
od abnormalnih izroda ili od usamljivanja. On takođe znači: vernost sopstvenom
zakonu.
Za reč vernost ovde bih najradije koristio grčku reč Novog
zaveta, pi otis, koja se pogrešno prevodi sa „verovanje“. Ona znači, zapravo,
poverenje, odnosno lojalnost punu poverenja. Vernost sopstvenom zakonu predstavlja
poverenje u ovaj zaklon, lojalnu istrajnost i nadanje puno poverenja, dakle,
stav kakav treba da ima religiozni čovek prema Bogu. I ovde sada postaje jasno
kako iz pozadine našeg problema izranja užasno sudbonosna dilema: ličnost se ne
može nikad razviti, a da se svesno i svesnom moralnom odlukom ne izabere
sopstveni put. Ne samo kauzalni motiv, nužda, nego i svesna moralna odluka mora
dati svoju snagu procesu razvoja ličnosti. Ako nedostaje prvo, nužda, onda bi
takozvani razvoj značio samo akrobatiku volje; ako nedostaje drugo, svesna
odluka, razvoj bi tako ostao zaglavljen u mutnom, nesvesnom automatizmu.
Međutim, čovek se može moralno odlučiti za sopstveni put samo onda kada ga
smatra najboljim. Ako bi se bilo koji drugi put smatrao boljim, onda bi se na
mesto sopstvene ličnosti onaj izveo i time razvijao. Drugi putevi jesu
konvencije moralne, društvene, političke, filozofske i religiozne prirode. Činjenica
da konvencije uvek na neki način cvetaju, dokazuje da većina ljudi ne bira
sopstveni put, nego konvenciju, i usled toga ne razvija samog sebe, već jednu
metodu, i time collectivum na račun sopstvene celovitosti. (...) Stoga verujem
u konvenciju kao u kolektivnu neophodnost. Ona je krajnje sredstvo za nuždu ali
nikakav ideal, ni u moralnom, ni u religioznom pogledu, jer pokoravanje
konvencijama uvek znači odricanje od celovitosti i bekstvo od sopstvenih
poslednjih konsekvencija.„"
Jung – "O razvoju ličnosti"
Коментари
Постави коментар