O Šopenhauerovom odricanju umnosti kao suštine sveta
„Šopenhauer je razbio dogmu o umu kao najdubljem
suštinskom osnovu čoveka, prekrivenom njegovom uzburkanom površinom; i, bez
obzira da li se prihvata ono što stavlja na njegovo mesto, on, u svakom
slučaju, spada u velike filozofske stvaraoce, u pronalazače novih mogućnosti
tumačenja postojanja. Dok je, inače, u poslednjem ljudskom osnovu stajala ona
energija koja se najadekvatnije ispoljavala u mišljenju i njegovoj logici, um
je sad iščupan iz ovog korena i silovitim zaokretom postao akcidencija,
posledica ili sredstvo htenja koje sad traži to mesto za sebe.“
Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 51.
"Time poricanje umnog karaktera života zarad
karaktera bivstvovanja ili, ako želimo, karaktera njegovih snaga, stiže do same
volje. Ako je čovek umno biće, onda on oseća vrednosti i svrhe, a pošto ih
oseća kao takve, on ih i hoće; postavljen i vrednovan krajnji cilj oslobađa
žudnju – ovo je uobičajeno shvatanje. Za Šopenahauera, svrha koju cenimo i
kojoj svesno težimo nastaje tek iz volje kao pračinjenice. Razlog našeg htenja
nije to što naš um ustanovljuje vrednosti i cilj, već obrnunto, zbog toga što
hoćemo, trajno, bez prestanka i iz samog temelja našeg bića, zato imamo svrhe. One
nisu ništa drugo do oblikovanje ili logično organizovanje zbivanja volje. (...)
Tek time sad postaje sasvim jasna prethodna tvrdnja: mi, doduše, u svakom datom
momentu znamo šta hoćemo, ali nikada šta i zašto mi uopšte i u celini nešto
hoćemo.“
Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 55.
Коментари
Постави коментар