Jedno od objašnjenja - zašto postoje različite metafizike
„Zato je Hegel mogao da nazove umnim sve stvarno: um u
principu može u svoje poretke da smesti svaki sadržaj postojanja, može logički
da savlada sve što je odreeno njegovim svojstvima. Taj isti um, koji se u nama
pokazuje kao mišljenje, i određuje i uređujes stvari, pošto je naše mišljenje –
koje se, ipak, uvek kreće u samom sebi – ne
može da dostigne istinu stvari. Ovo poimanje koje se odvija prema umu,
međutim, u potpunosti zakazuje s obzirom
na bivstvovanje kao takvo.
To da stvari jesu – a čija određenja posmatramo u
njihovim međusobnim odnosima tako da je jedna nužna ako je data druga –
predstavlja neku neshvatljivu činjenicu koja se može prihvatiti, ali ne i bolje
shvatiti, i kod koje naš razum zakazuje. Nužnost koja vlada sadržajima – da je
svaki dat pod uslovom drugog – ne važi za činjenicu da one realno postoje; jer,
i ako uopšte ne bi bilo bivstvovanja, ovo ni na koji način ne bi bilo
protivrečno i isto tako bi bilo shvatljivo kao i kad bi ga bilo – dakle, ni u
kom slučaju. Zato Hegel – kome je jedino stalo do mogućnosti duhovnog
konstruisanja svetskih sadržaja – označava čisto bivstvovanje kao čisto ništa,
istovremeno priznajući da među njima, doduše, postoji razlika koja je, međutim,
u potpunosti neiskaziva i ne može se ustanoviti nijednim pojmom.
Ova logička nepristupačnost pojma bivstovanja daje šansu svakom od
najrazličitijih duševnih raspoloženja da ga na sopstveni način oseti."
Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 78.
Коментари
Постави коментар