Zašto Šopenhauerova volja nikada ne može biti zadovoljena
"Volja koja svet pokreće iznutra ili tačnije: sačinjava
ga – nema definitivni cilj i ni u kojoj tački ne može da dođe do stvarnog
zadovoljenja. Volja, pošto je apsolutno jedno, nema ništa izvan sebe čime bi
mogla ugasiti svoju žeđ i čime bi mogla okončati svoj nemir. Ona može jedino da
glođe samu sebe – zato je svakom biću potrebno neko drugo, ono svoje životne
mogućnosti isisava iz drugog da bi u sledećem trenutku iznova otimalo; volja za
životom postaje njena sopstvena hrana; a
pošto izvan nje nema ničega, ona uvek iznova grabi jedino samu sebe, preobučenu
u hiljadu odeždi čije razlike joj omogućuju trenutnu iluziju zadovoljenja.
Tačka najviše svesti – ljudski rod – predstavlja pozornicu najvećeg porasta ove
samopotrošnje volje čije jedinstvo
isključuje njeno zadovoljenje: ljudi čitavu prirodu vide kao proizvod ze
svoju upotrebu, a pod njima besni loše skrivena borba svih protiv svih u kojoj
se samo na trenutke sklapa primirje. Upravo zato jer je čovečanstvo u svom
najdubljem osnovu metafizičko jedno i pošto je ono jedna volja – zato pojave,
na koje se ono razlaže, moraju istovremeno i obostrano jedna na drugoj iskaliti
svoju volju, jedna mora hteti, to jest, hteti živeti, po cenu druge. Šopenhauer
je jednom veoma duboko izrazio tragediju ovakvog žudećeg života: pošto je volja
apsolutna realnost postojanja, onda
njenu apsolutnu žudnju nikada ne može zadovoljiti neki deo, nego tek celina –
ali ta celina je beskonačna tako da se ona ni u kom datom trenutku ne može
zasititi.
Za volju je suštinska zavada u sebi samoj pošto se ona
uvek izmešta iz sebe i iz nekog ovde i sada teži nekome tada i tamo – njeno jedinstvo sprečava da ova zavada
zaista prestane, da jedno u drugome nađe mir. Momenat u kome se susreću
želja i njen predmet može samo da bude
početak novog htenja, pošto je predmet u svom poslednjem bivstvovnom temelju
isto što i suština volje koja mu je stremila.
Svaki pojedini akt volje koji se pojedinačnošću svoga
sadržaja zadržava u pojavnom svetu, ima svrhu i cilj; u svakom određenom
trenutku svaki čovek zna „zašto“ svoga trenutnog čina. Ako bi, međutim, bio
upitan zašto uopšte hoće, on bi držao da je ovo pitanje neprikladno i da se na
njega ne može odgovoriti, i time bi dokazao da je, po njemu, njegovo htenje
samorazumljivo; tamo gde „zašto“ prestaje, tamo stižemo do onog krajnjeg i
apsolutnog koje se tek sa svoje strane ukida u tome „zašto“. Tako se za svako
pojedino fizičko kretanje može reći odakle dolazi i kuda vodi – ali ne i razlog
za to što u svetu uopšte ima kretanja i dejstva.
Ovu beskrajnost i neumirljivost volje iz koje sledi da
je ona metafizičko jedno i da izvan nje nema bivstvovanja – Šopenhauer u okviru
neorganskog uočava kao najjasnije naglašenu u sili teže, simbolu stalne težnje,
za koju ne može biti nekog dostižnog cilja. Jer, i kada bi ona stvarno
ujedinila svu materiju u neku grudvu, onda bi se u njenoj unutrašnjosti težina
i dalje borila sa neprobojnošću, a kao glavno svojstvo materije bi se pokazala
težnja koja može da se zakoči, ali ne i umiri. A na drugom polu stvarnosti: ni
ljudsko „želeti“ se ne zadovoljava ispunjenjem želje; htenju se nikada ne može
ugoditi, samo se mogu menjati objekti koje mu svest pruža. Zbog toga nam se
tako često čini kao da bi dostizanje nekog trenutnog cilja definitinvo
zadovoljilo našu volju, a, u stvari, ovo dostizanje nas, prećutno ili otvoreno,
razočarava i stvara prostor za neku novu žudnju. Shodno svojoj suštini, razlog
volje nikada ne može pronaći mir u našim htenjima; samo pojedinačni sadržaji i
motivacije mogu da se upotpune i umire; oni se, međutim, nalaze na nekom sasvim
drugom nivou i njihovo uviranje i menjanje nikada ne dostiže samo htenje, koje
se, najzad, tek posredstvom njih pojavljuje."
Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 73.
Коментари
Постави коментар