O istotemeljnosti ljudi kod Šopenhauera, sadizam i mazohizam kao ilustracija



"Ali ova individuacija nije ništa do samo neka obmana, i on to zna u najdubljem sloju svoga bića, ako već ne i svesno. Ovo temeljno znanje, ovo pounuturašnjenje našeg bivstvovanja u njegovoj nerazdvojenosti od sveg bivstvovanja – to je muka savesti; to je osećanje zločinca, potmulo, ali neuništive jačine, koje savladava njegovu unutrašnjost, pa je on u poslednjem korenu svoga bića identičan onome kome nanosi patnju; teskoba njegove savesti je način na koji on oseća muku svoje žrtve. Zbog toga je, kaže Šopenhauer, izraz lica veoma zlih ljudi uvek izraz paćenika."

Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 112.

„To što uopšte postoji činjenica osećanja tuđih emocija, to vraća – koliko god psihologija razlagala tehniku ovog procesa – nekoj dubljoj strukturi duše i sveta; a ato je Šopenhauer očigledno jasno osetio kad je rekao da je sa okrutnošću, kao najsnažnijom individuacijom osoba, povezana njihova identičnost poslednjom osnovu sveta."


Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 114.

"Zato je radost okrutnosti svojstvena onim prirodama koje su žedne moći i lične ekspanzije, a ne mogu do nje da dospeju pomoću istinski pozitivnih snaga ili zasluga. Ovo proširenje osećanja ja bi tako bilo dublja svrha kojoj bi okrutnost prema drugima i prema samom sebi, uprkos njihovoj neposrednoj suprotstavljenosti, zajedno služile kao sredstvo. U stvari, kod mnogih osoba se spajaju uživanje u tuđoj i sopstvenoj patnji – čije patološke i seksualno nastrane krajnosti označavamo kao sadizam i mazohizam – mada često u beskrajno različitim srazmerama. (...) Uživanje u sopstvenoj patnji leži baš u osnovi – čak i kad je u vrlo mračnom, neprepoznatljivom i latentnom obliku – okrutnosti prema drugom, pošto nam se osećanje bolova koji potiču od nje pokazalo kao uslov pod kojim oni uopšte mogu da postanu predmet naše svesti i volje."

Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 115.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Niče - O tri preobražaja

Šopenhauer o čistom saznanju, Metafizika lepog

Niče - O putu stvaraoca