O istotemeljnosti ljudi kod Šopenhauera, sadizam i mazohizam kao ilustracija
"Ali ova individuacija nije ništa do samo neka obmana,
i on to zna u najdubljem sloju svoga bića, ako već ne i svesno. Ovo temeljno
znanje, ovo pounuturašnjenje našeg bivstvovanja u njegovoj nerazdvojenosti od
sveg bivstvovanja – to je muka savesti; to je osećanje zločinca, potmulo, ali
neuništive jačine, koje savladava njegovu unutrašnjost, pa je on u poslednjem
korenu svoga bića identičan onome kome nanosi patnju; teskoba njegove savesti
je način na koji on oseća muku svoje žrtve. Zbog toga je, kaže Šopenhauer,
izraz lica veoma zlih ljudi uvek izraz paćenika."
Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 112.
„To što uopšte postoji činjenica osećanja tuđih
emocija, to vraća – koliko god psihologija razlagala tehniku ovog procesa –
nekoj dubljoj strukturi duše i sveta; a ato je Šopenhauer očigledno jasno
osetio kad je rekao da je sa okrutnošću, kao najsnažnijom individuacijom osoba,
povezana njihova identičnost poslednjom osnovu sveta."
Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 114.
"Zato je radost okrutnosti svojstvena onim prirodama
koje su žedne moći i lične ekspanzije, a ne mogu do nje da dospeju pomoću
istinski pozitivnih snaga ili zasluga. Ovo proširenje osećanja ja bi tako bilo
dublja svrha kojoj bi okrutnost prema drugima i prema samom sebi, uprkos
njihovoj neposrednoj suprotstavljenosti, zajedno služile kao sredstvo. U stvari,
kod mnogih osoba se spajaju uživanje u tuđoj i sopstvenoj patnji – čije patološke
i seksualno nastrane krajnosti označavamo kao sadizam i mazohizam – mada često
u beskrajno različitim srazmerama. (...) Uživanje u sopstvenoj patnji leži baš
u osnovi – čak i kad je u vrlo mračnom, neprepoznatljivom i latentnom obliku –
okrutnosti prema drugom, pošto nam se osećanje bolova koji potiču od nje
pokazalo kao uslov pod kojim oni uopšte mogu da postanu predmet naše svesti i
volje."
Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 115.
Коментари
Постави коментар