Oslobođenje od patnje kroz umetnost - Šopenhauer
„Pored ovoga Šopenhauer uči da bi intelekt imao
mogućnost da se povremeno oslobodi služenja volji – pri čemu on intelekt nikako
ne shvata kao logičko i obavezujuće mišljenje, već kao područje svesti u kome
se uopšte obrazuje predmetna opažajna slika sveta. Stav da smo u stanju sasvim
da se izgubimo u opažaju i pukoj predstavi nekog objekta i to toliko da sve
kretnje koje, inače, u nama nastaju i koje su uvek otvoreni ili skriveni
impulsi volje, sasvim utihnu, on brani kao neku činjenicu koju nije potrebno
dalje obrazlagati. Mi smo u takvom momentu apsolutno kontemplacije sasvim
ispunjeni slikom stvari – tako da nestaje
uslov volje i njene patnje: suprotstavljenost „ja“ i njegovog predmeta,
razdvojenost nepremostivim prostornim i vremenskim jazom. Radije, mi – u potpunosti
predani razmatranju neke pojave – ne osećamo
više „ja“ koje bi se razlikovalo od njegovog sadržaja; mi smo se u
njemu „izgubili“. Time išćezava sav
egoizam jer je potonulo „ja“ koje bi ga moglo podrupirati, svo „hteti imati“,
jer u takvom dovršenom opažaju mi imamo sve od stvari što bismo sada hteli ili
mogli hteti. Sreća ili nesreća – atributi
htenja – ostaju s one strane granice od koje počinje čist opažaj, gde stvari za nas postoje samo još kao
predstave, a ne više kao draži naših žudnji.
Ovo je suština estetskog raspoloženja: da se u nama,
ukratko rečeno, svet kao predstava sasvim oslobađa od sveta kao volje koji ga,
inače, nosi, koji ga prožima i pokreće; postojanje stvari u našem intelektu,
koje, inače, služi svrhama života, odvaja se od ovog korena u volji i kao čista
slika lebdi u sopstvenom prostoru a da ni onome „ja“ ne dopusti neku posebnu
egzistenciju; čak i ono mora sasvim da nestane u slici, u predstavi. Ovo je
radikalni obrt unutrašnjosti čoveka, oslobođenje kroz estetsko stanje koje se može uspostaviti spram svakog
proizvoljnog objekta čim ga ispuni njegov čisti predstavni sadržaj koji više ne
služi nikakvom interesu volje: lepim nazivamo samo one objekte koji nam
olakšavaju posmatranje oslobođeno od temelja volje; umetnički genije je čovek
kome ovo potpunije i obuhvatnije uspeva nego svima ostalima, a umetničko delo
tvorevina koja nas na izvestan način na to tera. Sa umetničkim delom je
predstavni sadržaj stvari i sudbina, koji je dobijen iz svih preplitanja
žudnjom i onim praktičnim, prešao u neko vlastito postojanje – umetnost je,
kako on to jednom izvanredno formuliše, „svuda“ kod kuće“. Stojeći između
stvaralačkog genija i publike, ona je posledica kao i uzrok one emancipacije
čistog intelekta od volje, iz čega se razvija njeno puno značenje unutar
Šopenhauerove metafizike volje.
Već sam nagovestio promenu koju ona najpre stvara u
subjektu: pred njom tone individualnost, čovekova kvalitativna i
prostorno-vremenska posebnost. Kao što je za estetsko stanje koje nastaje pri
nekom zalasku sunca isto da li se on posmatra s prozora ćelije ili palate...
(...) Šopenhauer vrlo lepo primećuje da čak i onaj isti procecs – ljubav među
polovina – koji nosi i pokreće volje, može pretežnošću predstavnog života da se
oslobodi od nje i time postane čisto objektivno čulo za estetsku vrednost
ljudske forme.“
Geogr Zimel, Šopenhauer i Niče, Izdavačka kuća Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2008. str. 124.
Коментари
Постави коментар